juli 2016

vrijdag 6 juli 2012

Miljarden aan verborgen kosten

Uit onderzoek blijkt dat de meerderheid van de ongevallen van voetgangers en fietsers plaats vonden, zonder dat er rijdende motorvoertuigen bij betrokken waren (COST 358 Pedestrians’ Quality NeedsWalk21, Rob Methorst, Hector Monterde i Bort, et al.). Het betreft zogenaamde enkelvoudige ongevallen. Voor dodelijke ongevallen van voetgangers domineren verkeersongevallen met andere voertuigen:






Gemiddeld aantal slachtoffers per jaar (2003-2007) – werkelijke aantallen

Overleden
Ziekenhuis-opnamen
(excl. overledenen)
Spoedeisende Hulp opnamen (excl. ziekenhuisopnamen)
Totaal
Voetgangers
150
5.200
49.700
55.000
 Waarvan enkelvoudig
45
4.000
45.900
50.000
 Waarvan verkeersongeval
105
1.200
3.800
5.000
Fietsers
220
7.600
60.200
68.000
 Waarvan enkelvoudig
50
6.000
47.500
53.500
 Waarvan meerzijdig
170
1.600
12.700
14.500
Overige verplaatsingswijzen
595
8.200
48.100
57.000
Totaal
965
21.000
158.000
180.000
NB. De aantallen zijn afgerond en gecorrigeerd voor dubbeltellingen

 (Bron: COST 358 Pedestrians’ Quality NeedsWalk21, Rob Methorst, Hector Monterde i Bort, et al.)

Onderrepresentatie van enkelvoudige ongevallen
Enkelvoudige verplaatsingsongevallen van voetgangers vallen buiten de definitie van een verkeersongeval omdat er geen rijdend verkeer bij betrokken is. Daardoor leveren de cijfers uit de ongevallenregistratie een onjuist beeld op van de verkeersveiligheid van de voetganger.


(Verkeers-)ongeval?
Een man rijdt met de auto naar de bakker. Bij het laatste kruispunt moet hij afslaan en daar ligt olie op de weg. De auto slipt en botst tegen een lantaarnpaal, waarbij de bestuurder hoofdletsel oploopt en in het ziekenhuis moet worden opgenomen voor verdere behandeling. Het ongeval wordt als verkeersongeval geregistreerd en dat was ook het geval geweest bij andere voertuigen zoals een brommer of een fiets. Echter, wanneer een voetganger over de zelfde olieplek uitglijdt en met een gebroken arm naar het ziekenhuis moet, is dat geen verkeersongeval en komt het ongeval niet in de registratie. In beide gevallen gaat het om verplaatsen over een straat in de openbare ruimte, om dezelfde ongevaloorzaken, en zijn de gevolgen vergelijkbaar.

Val-ongevallen van voetgangers worden niet betrokken in verkeersveiligheidsonderzoek en beleidsontwikkeling, terwijl de beheerder van de openbare ruimte (de overheid) hiervoor wèl een zekere beleidsverantwoordelijkheid heeft. De ongevallen krijgen zo niet de aandacht die ze verdienen, ze blijven buiten het blikveld van beleidsmakers en het blijft onduidelijk welke (infrastructurele) factoren daarbij een rol spelen. De huidige definitie van verkeersongevallen sluit dus enkelvoudige voetgangersongevallen uit. De ongevallenregistratie kent daardoor een onderrepresentatie van enkelvoudige ongevallen.

Miljarden aan verborgen kosten
Als wordt uitgegaan van de huidige ongevallenregistratie blijven dus een groot deel van de maatschappelijke kosten die samenhangen met verplaatsen buiten beeld. De enkelvoudige voetgangers- en fietsongevallen die buiten het blikveld van beleidsmaker blijven kosten de maatschappij miljarden. Het gaat om bijna 40% van de maatschappelijke kosten van verplaatsingsongevallen (bron: Letselongevallen van voetgangers en fietsers, R. Methorst, P. Schepers, DVS, 2011).

Zie ook:



2 opmerkingen:

  1. Beste heren,

    Ik doe onderzoek naar voetgangers in de stationsomgeving en ben bezig met een boek over voetgangers. Ik zie veel terug in jullie stuk. Misschien aardig om elkaar eens te ontmoeten? Wie van jullie is daarvoor de aangewezen persoon of moet ik eigenlijk bij Ligtermoet en partners zijn?

    Vriendelijke groeten, Annemieke Molster

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Annemiek,
    Je kunt mij even bellen op 06 524 72 351
    Dan kunnen we even kijken wat handig is,
    Met vriendelijke groet, Jurgen de Haan KpVV

    BeantwoordenVerwijderen